måndag

Måndag måndag måndag. Så var helgen slut och dags för plugg igen. Lyckats läsa tre timmar idag och ska läsa en timme nu innan jag sover, så sen kan jag sova gott! Ska kolla färdigt idol bara.

Har haft effektiv måndag idag. Vaknade upp i 180-sängen i Emmaboda och drog mej upp för frukost och Nya perspektiv på organisation och ledarskap... tjooohoooo. Efter två timmars morgonplugg tog jag tåget till Kalmar för att fortsätta pluggandet. Lite städande först bara.

Vid ett-tiden drog jag mej ner mot stan för synundersökning hos Smarteyes. Har dragit mej för detta eftersom jag inte är så förtjust i att ha glasögon på näsan, då jag gav upp dem jag hade på högstadiet för att jag fick huvudvärk och blev må-illig. Fick glasögon då för ett litet brytningsfel på vänster öga. Glajjorna skulle jag ha på mej framför tvn och när jag läste. Undersökningen tog ca 40 minuter och bestod av sjukt många moment, lite mer modern teknik än när jag gjorde min synundersökning för 8 år sen? Först var det de traditionella bokstäverna som man skulle stirra sig blind på, sen fick man fick kolla på ett hus långt bort i fjärran, massor av prickar, lite färger och annan shit i en maskin i olika skärpor. För höger öga var det inga problem, men det var värre för vänster öga. Nästan så jag kände för att ge upp, så jobbigt var det att anstränga ögat. När optikern sa gång på gång: läs nedersta raden igen tack. Slutligen bad hon mej sluta ögonen för att sedan öppna dom och se hur bra som helst, hon kunde sin grej.

Mitt brytningsfel på vänsterögat har alltså försämrats och högerögat har tagit stryk då jag får konsentrera mej extra där, därav spänningen i huvudet som jag får när jag läser och som inte släpper sen. Jag ser dock utmärkt med högerögat sa hon. Så, bågar är beställda. Läskigt värre, vilken omställning. Dessutom måste jag bära dem så mycket jag kan sa optikern, för ögonen behöver vänja sig. Plockar jag av och på dem stup i kvarten så kommer den där må-illa känslan infinna sig igen, den som gjorde att jag gav upp sist jag hade glasögon. Det har med brytningsfelet att det blir svajigt sa hon. Hittade ett par som jag var ganska bekväm med dock. 1198:- är inte fy skam och då ingår försäkring. I slutet av veckan skulle dem nog vara klara att hämtas. Omväxling förnöjjer?

Efter detta hade jag telefonkonferans med hela famijlen kändes det som. Inför helgtrippen till Göteborg. Stor middag som ska göras och kalas ska fixas. Min bror fyller år idag, grattis som fan till honom 20 år!

Sen vare..... mera plugg mera plugg! Blev solbränd när jag satt med öppet fönster så det var inte helt helt. Ner till tågstation sen för att möta upp favoritkillen för en runda på stan. Han shoppade loss. Efter en heldag så slog vi oss ner inne på Bistrobar och käkade oxfilé. Det kunde vi faktiskt unna oss, sist vi var ute på resturang tror jag var i Göteborg på Beefhouse i våras? Vilket studentliv jag lever...Jonas tycker jag är den sämsta studenten som finns, man kan väl inte leva lyxigt heller? Han säger att jag inte har råd att tacka nej till hans mat med socker i för jag kommer vara pengalös så småningom. Vem lyssnar på honom? Han tror att Timon i Timon och Pumba heter Simon. Jag har iallafall slutat med att säga att han har dålig musiksmak då våran lärare sa att det var en hemsk kränkande sak att säga till någon..

Helgen då!
Först kanske lite torsdag. Seminariet var riktigt kul och kändes bra att få andras perspektiv på vårt arbete. I fredags var det full bil hem fån Hultan. Jag, Jenny, Riccardo och Malin sittdansade hela vägen ner. Ungefär som bröderna hårdrock, att sätta sig ner och lyssna på musiken, trumma lite på benen och headbanga. När vi kom ner  serverades det tacos och rosa drinkar hos mej. Mycket bra musik spelades då Jenny är en kopia av mej, hon är yngre så då är det så. Slutligen bar det av mot Söderport och Lilla Klubben. Vi fick köa, vilket var mycket ovanligt där tydligen då det inte brukar bli fullt. Efter en kvart i kön viftade Malin med handen och vi alla kom in via listan. Kvällen bestod av dansande till ännu mer bra musik, shots och öl och gött häng. Jag gillar Söderport, jag gillar min klass! På hemväg snubblade vi förbi Gyros i pita för att ankomma till lägenheten halv fyra. Vid åtta vaknade jag första gången och kunde inte sova mer, stackars små barn (Jenny & Ricco) som sov hos mej. Fast lite glada blev dom när det stektes pannkakor för glatta livet.



Jag dissade Hultsfredsborna vid tolvtiden och drog till Emmaboda för en tripp till Kosta Boda Outleten. Aldrig sett så mycket glas? Och huuuuvva så dyrt. Aldrig riktigt förstått mej på iden med att samla på dyra glas, men jag är ju ett IKEA-barn så det är väl därför. Det var häftigt att se och i iittala-avdelningen hittade jag billigare serviser med pastellfärger och log. Dock blev det inget köpt för mej denna dagen. Trots att outleten innehöll billiga märkeskläder, böcker osv. Lite som ett litet Ullared. Påminnelse: Ta med Köhnkarna dit. När vi kom tillbaka så däcka jag på en soffa och vaknade upp till grillad fläskkarré med potatisgratäng och bearnaise. Dessutom äpplekaka till efterrätt. Emmaboda är inte dumt alltså! (:



Söndagen var slapp och vi kollade igenom två grymma filmer. Den ena av Banksy, den kända gatukonstnären från England. Den handlade om killen som hängt med honom och filmat hela gatukonstens historia ungefär. Mycket sevärd. Gillar Banksys verk starkt. http://www.youtube.com/watch?v=GTlm6dU2xHk Den andra handlade om gängvåld i Kalifornien och hur en lärare får ungdomarna att respektera varandra genom att berätta om förintelsen. Såhär ska filmer vara: http://www.youtube.com/watch?v=MT0L1U-Rdj4


Jahaja, nu tog det en timme för mej att skriva igen. Dags för sängen, får läsa imorgon istället. Upp till Hultan igen för föreläsning, gruppande och sleepover.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0