att plugga till musik

Går lite segt att ta sig igenom boken av metalförfattaren, inte för att den är tråkig, tvärtom, men för att jag vill diskutera varenda sida med någon.

Till exempel det här med att plugga till musik, att läsa till musik. Jag har aldrig varit något vidre bra på det eller så lyssnar jag helt enkelt på fel musik. Jag börjar lyssna på musiken istället, och hittar små bitar i favoritlåtar som jag kanske inte tänk på så mycket innan. Jag lyssnar mycket på musik, men inte ständigt. Tystnaden har sin skönhet, speciellt när man sitter här hemma i fåtöljen och strömmen slår av och det blåser så mycket utanför att det känns som om huset ska lyfta. Då kan jag koncentrera mej på att läsa. Men oftast när jag är ensam så har jag musik på för att inte känna mej ensam...men då blir det heller inget plugg gjort. Lilliestam skriver i sin bok om Mozarteffekten, att det diskuteras om att man kan få bättre koncetrationsförmåga om man lyssnar på klassisk musik. Får trycka på en cd här och testa, kanske rota fram en gammal relaxed-cd.

Sen måste jag bara ta upp det här med blandband, visst är det fint? (: Undra hur många som gjort ett blandband/cd någon gång och gett det till en käresta? Lilliestam skriver att det mestadels verkar vara killar som håller på med sånt...tror jag känner två, vart är alla dom andra undrar jag? Strax efter att jag hade träffat min metldude för första gången, eller rättare sagt efter första "helgen" så var det dags för honom att fylla år. Vad ger man en människa som man knappt känner men som ger en sådana pirr- och måbrakänslor? Ett blandband såklart! Eftersom vi har totalt olika musiksmak tyckte jag det var en alldeles utmärkt idé. Jag gjorde en lista på spotify som jag döpte till "juliansk musikhistoria" och skrev ner listlänken på ett kort och skickade iväg det med posten till lilla Emmaboda. Vet egentligen inte vilken effekt det hade... men vi har ju kilat stadigt nu mer än ett år och jag är fortfarande lika kär (;



Kommentarer
Postat av: Caisa

Nawe, sött!

2011-12-29 @ 18:55:21
URL: http://caisalintunen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0